Op 14 februari lanceert de zone Studiedata het Statistisch Handboek voor studiedata . Een eerste versie van het handboek wordt gepresenteerd tijdens het lanceringsevenement en jij bent van harte uitgenodigd om erbij te zijn!

Iedereen die met studiedata werkt kent het vraagstuk wel: je ziet een duidelijk verschil tussen twee groepen studenten voor en na een nieuwe beleidsmaatregelen, maar mag je er wel conclusies aan verbinden? En zo ja, welke toets moet je gebruiken en aan welke voorwaarden moeten je data dan voldoen? Aanvoerder van de zone, Theo Bakker, schreef eerder: “Nu het gebruik van studiedata toeneemt, neemt ook de behoefte aan valide en betrouwbare analyses toe. Vaak volstaat voor een eerste indruk een beschrijvende statistiek in tabellen of grafieken. Maar om te bepalen of verbanden significant zijn en of een toets uitgevoerd mag worden, is meer nodig.”

Voor antwoord op dit soort vragen en dillema’s heeft de zone Studiedata het Statistisch Handboek ontwikkeld met concrete voorbeelden uit het hoger onderwijs, een toelichting per toets, en de bijbehorende code in R, Python en SPSS. Het handboek is een initiatief vanuit de zone Veilig en betrouwbaar benutten van studiedata van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT.

De zone heeft een inspirerend dagprogramma samengesteld. Naast een demonstratie van het handboek zijn er twee hoogleraren, Martijn Meeter en Sandjai Bhulai, uitgenodigd die een presentatie geven over de waarde van statistiek in hun eigen werkveld.

De lancering is voor iedereen toegankelijk en is interessant voor iedereen die studiedata analyseert en gebruikt binnen het hoger onderwijs en vaker statistische analyses zou willen toepassen om de betrouwbaarheid van conclusies te verhogen.

Meer informatie over het evenement en het programma vind je hier. En inschrijven kan via deze link.