RONDE 1

Laten we co-creëren en talenten ontwikkelen – deel 2
Marca Wolfensberger | Lector Avans Hogeschool

Wil je naast het kennisdeel ook daadwerkelijk co-creatie met elkaar te ervaren? Kom dan naar deze workshop. Hoe makkelijk gaat ons co-creatie af? Wat zijn succes- en faalfactoren? De sessie wordt afgesloten met het delen van ervaringen en reflectie door Wolfensberger. Komt dat doen!

Npuls. Wat betekent het voor DAIR?
Bram Enning – Hogeschool Leiden & Corneel den Hartogh – Vrije Universiteit Amsterdam

Sinds juli 2024 loopt het 8-jarige Npuls programma van en voor alle publieke mbo-scholen, hogescholen en universiteiten in Nederland. In deze sessie zetten we kort uiteen wat Npuls is en beoogt, maar richten we vooral de aandacht op wat het voor de DAIR-gemeenschap kan betekenen. Met name het traject om te komen tot een Educational Data Competence Center is interessant voor DAIR. We zetten de doelen van het Center kort uiteen, geven een demonstratie van de eerste proof-of-concepts en horen graag jullie feedback.

RONDE 2

Een roadmap naar learning analytics in het hoger onderwijs
Anouschka van Leeuwen & Marije Goudriaan – Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht heeft in haar strategisch plan opgenomen om Learning Analytics (LA) in te zetten om de kwaliteit van het onderwijs te stimuleren. Om LA mogelijk te maken, is er een stappenplan ontwikkeld dat wij in deze kennissessie met jullie zullen delen. Het doel van het stappenplan was om een top-down en bottom-up benadering van LA te combineren. Top-down worden de faciliteiten ontwikkeld waardoor medewerkers (zoals docenten) bottom-up LA projecten kunnen initiëren.
In deze kennissessie zullen we beginnen met een beschrijving van de context van de UU en de noodzaak om het stappenplan te ontwikkelen. Vervolgens bespreken we het voorbereidende werk dat nodig was op institutioneel niveau, bijvoorbeeld het opstellen van een institutioneel beleid voor LA. Daarna presenteren we het stappenplan en onze ervaringen met de toepassing ervan tot nu toe. Tot slot vragen we graag jullie input op het stappenplan. Hoe ziet het stappenplan binnen jullie instelling eruit? Wat zijn jullie best practices? En hebben jullie ideeën over hoe we het stappenplan zouden kunnen verbeteren?
Wij denken dat ons stappenplan van nut kan zijn voor andere onderwijsinstellingen en als voorbeeld kan dienen hoe een top-down benadering van LA gecombineerd kan worden met een bottom-up aanpak.

Research Funding Analysis
Rianne van Eerd – TU/e

Wetenschappelijk onderzoek aan de universiteiten en hogescholen wordt op verschillende manieren gefinancierd. Hierbij worden verschillende geldstromen onderscheiden: de eerste, tweede en derde geldstroom. Voor onderzoeksbeleid is het interessant om deze geldstromen nader te bestuderen. In deze presentatie wil ik graag een toelichting geven op de analyse die we jaarlijks maken voor de TU/e. Ik gebruik niet alleen financiële data, maar ook success rates en HR data.