Laten we co-creëren en talenten ontwikkelen
Marca Wolfensberger | Lector Avans Hogeschool

Heb je zin in wat actie, samen dingen doen? Wil je meer inzicht in hoe je kan samenwerken en je talenten kan ontwikkelen?
Lector Marca Wolfensberger is expert op het gebied van talentontwikkeling en trans-disciplinair samenwerken. Wolfensberger vertelt over de toekomstverkenning 2040 die is uitgevoerd in opdracht van ministerie van OCW. Ze gaat nader in op transdisciplinair samenwerken en het belang van community; ze geeft inzicht in talentontwikkeling van je zelf en je team. Wolfensberger nodigt uit om mee te doen met onderzoek, ze zet je aan tot nadenken en tot doen.

De schakel tussen big tech, kunst en privacy
Julia Janssen – artist and ambassador of the Dutch Data Protection Foundation

Julia Janssen is kunstenaar en onderzoekt de invloed van digitalisering op onze fysieke wereld. Ze maakt de uitdagingen van data, kunstmatige intelligentie en (surveillance) technologie tastbaar in interactieve en performatieve installaties. Daarnaast is ze actief als ambassadeur van Stichting Data Bescherming Nederland in rechtszaken tegen Twitter en Amazon.
Op beeldende en verhalende wijze neemt ze u mee achter de oppervlakte van het internet. Ze toont wat big tech bedrijven allemaal over haar weten en ze bevraagd digitale processen zoals toestemming geven, het trainen van algoritmen, profilering en het recht op vergetelheid.
In deze presentatie geeft Janssen een inkijkje in haar onderzoek, projecten en werkwijze. Samenwerkingen, het verbinden van kennis en verschillende disciplines, en het vertalen van onderzoek naar een fysieke vorm spelen in haar praktijk een hoofdrol.

Duurzame Innovatie in Co-creatie. Over Data, Dialoog en Netwerken
Kristin Vanlommel – lector Organiseren van Verandering in Onderwijs (Hogeschool Utrecht) & gastprofessor (Universiteit Antwerpen)

Hoger onderwijsinstellingen zijn voortdurend in beweging en zoeken naar manieren om excellent onderwijs en onderzoek te bieden dat tegelijk divers en inclusief is; responsief te zijn ten aanzien van maatschappelijke opgaven en de voortrekker te zijn die richting geeft. Veranderprocessen zijn complex en paradoxaal, ze botsten op spanningen en tegenstelling in en tussen organisaties, diensten en mensen. Duurzaam en effectief veranderen kan je als onderwijsprofessional daarom niet alleen en vanuit je onderbuikgevoel. Het vraagt om een onderbouwde, geïnformeerde aanpak waarin relevante data worden onderzocht. Het succes van datagebruik of evidence-informed werken is sterk afhankelijk van de manier waarop er wordt samengewerkt en waarop de dialoog wordt gevoerd in lerende netwerken. In deze lezing staat Kristin Vanlommel stil bij elementen van de complexiteit, hoe evidence-informed werken inzicht en oplossing kan bieden en waarom co-creatie een noodzakelijke voorwaarde is.

Samenwerken of verdwijnen
James Veenhoff – Founder, House of Denim Foundation

James Veenhoff heeft 15 jaar ervaring in het begeleiden van bedrijven, overheden, NGO’s en onderwijsinstellingen in co-creatieprocessen. In zijn presentatie zullen we het fascinerende concept van co-creatie verkennen en dieper ingaan op de drie belangrijkste vragen omtrent co-creatie, evenals de impact op organisaties en samenlevingen.
Wat: Co-creatie wordt gedefinieerd, met de nadruk op expert co-creatie, waarbij wordt uitgelegd wanneer welke aanpak het meest geschikt is.
Waarom: Aan de hand van het inspirerende verhaal van de anarchistische rode mier wordt de motivatie achter co-creatie belicht, vooral in situaties waar traditionele methoden tekortschieten.
Hoe: Na meer dan 1000 co-creatieprojecten zijn vijf essentiële principes ontwikkeld die het co-creatieproces vormgeven: inspiratie om deel te nemen, de juiste mensen selecteren, vertrouwen op het proces, de lat hoger leggen, en leiderschap bij verandering.
Co-creatie is een krachtige benadering om complexe uitdagingen aan te pakken en creatieve oplossingen te ontwikkelen. Deze presentatie biedt diepe inzichten in de why, how, en what van co-creatie, ongeacht de achtergrond van de deelnemers.