De wereld is in de ban van de coronacrisis. Dat heeft gevolgen voor het hoger onderwijs en de manier waarop we werken en leren, zoals we allemaal hebben ervaren. Online studeren en werken vraagt veel van ons allemaal. Maar als onderzoekers en beleidsadviseurs was het afgelopen jaar bijzonder spannend. Veel nieuwe vragen kwamen op onze agenda’s en veel oude vragen werden vanuit een nieuw perspectief bekeken. Wat betekent deze ingrijpende verandering voor ons werk? Wat hebben we geleerd en wat kunnen we hier samen nog van leren?

Samen met de VSNU en de VH organiseert DAIR in april twee sessies waarin we samen op zoek gaan naar antwoorden op de vraag naar de impact van corona op de kwaliteit van onderwijs, het welzijn van studenten en medewerkers, studievoortgang en – prestaties. We hopen dat veel DAIR leden bereid zijn hun inzichten te delen en samen te kijken wat we inhoudelijk en methodologisch van elkaar kunnen leren.

Wat is het doel van de sessies?

Het idee achter deze twee sessies is dat we elkaar bijpraten over het onderzoek dat we in het afgelopen jaar op deze thema’s hebben verricht en daarbij zowel stilstaan bij de uitkomsten: Zien we overeenkomsten en verschillen tussen instellingen? Als ook uitdagingen: Liep je tijdens je onderzoek ergens tegenaan? Dat laatste kan zowel gaan over data-kwaliteit, definities als ook methode en theorie in brede zin. We willen in deze sessies vooral van elkaar leren. Hiervoor hebben we ook input van jullie nodig.

Sessie 1: 20 april van 13:00-14:30 (verzamelen en delen)

In sessie 1 willen we graag ophalen wat jullie in het afgelopen jaar voor onderzoek hebben verricht dat gerelateerd is aan de impact van corona. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar de ervaring van studenten en medewerkers met het afstandsonderwijs, welzijn van studenten en medewerkers en de impact van corona op studievoortgang (en stages) en – prestaties. Heb jij hier onderzoek naar gedaan? Dan zouden we het heel fijn vinden als je dit bij de inschrijving even aangeeft. We zullen overkoepelend een aantal interessante onderzoeken pitchen en daarna in kleine break-out sessies op concrete thema’s de diepte in gaan. Als je jouw onderzoek als voorbeeld aandraagt, dan denken we samen met je mee over puzzels, dilemma’s, oplossingen en andere vragen die er leven. Pak dus je kans en doe actief mee!

Sessie 2: 29 april van 15:00-15:45 (conclusies en reflectie)

Na afloop van de eerste sessie zullen we de opgehaalde kennis bundelen en vertalen naar een aantal resultaten vanuit overkoepelend perspectief. Waar zien we overlap in resultaten en uitdagingen? En waar verschillen? Wat kunnen we hier voor conclusies aan verbinden? We proberen er één verhaal van te maken en dat verhaal willen we dan samen met jullie in een interactieve sessie bespreken en aanscherpen.

Sessie 2: 29 april van 16:00-17:00 (ludiek)

Na een korte break zullen we het geheel dan afsluiten met een ludieke activiteit. Bedenk alvast wat leuke verhalen voor in de chat, zet een biertje en wat borrelhapjes klaar en zet vooral ook je competitie-petje op😊.

Wil je gewoon komen luisteren? Dat kan natuurlijk ook! Beide sessies zijn online en voor DAIR-leden gratis!

Voorbereiding
Kom je alleen maar luisteren en voor de gezelligheid? Dan hoef je niet per se iets voor te bereiden. Wil je graag dat jouw onderzoek meegenomen wordt in de discussies en deel uitmaakt van het overkoepelende verhaal? Geef dan bij inschrijving aan wat voor onderzoek je graag wil bespreken.

Gebruik het aanmeldformulier (zie pagina Activiteiten) om je aan te melden