Nieuws

IR in tijden van corona: onderzoeksresultaten en uitdagingen – 20 & 29 april 2021

De wereld is in de ban van de coronacrisis. Dat heeft gevolgen voor het hoger onderwijs en de manier waarop we werken en leren, zoals we allemaal hebben ervaren. Online studeren en werken vraagt veel van ons allemaal. Maar als onderzoekers en beleidsadviseurs was het afgelopen jaar bijzonder spannend. Veel nieuwe vragen kwamen op onze agenda’s en veel oude vragen werden vanuit een nieuw perspectief bekeken. Wat betekent deze ingrijpende verandering voor ons werk? Wat hebben we geleerd en wat kunnen we hier samen nog van leren?

Samen met de VSNU en de VH organiseert DAIR in april twee sessies waarin we samen op zoek gaan naar antwoorden op de vraag naar de impact van corona op de kwaliteit van onderwijs, het welzijn van studenten en medewerkers, studievoortgang en – prestaties. We hopen dat veel DAIR leden bereid zijn hun inzichten te delen en samen te kijken wat we inhoudelijk en methodologisch van elkaar kunnen leren.

Wat is het doel van de sessies?

Het idee achter deze twee sessies is dat we elkaar bijpraten over het onderzoek dat we in het afgelopen jaar op deze thema’s hebben verricht en daarbij zowel stilstaan bij de uitkomsten: Zien we overeenkomsten en verschillen tussen instellingen? Als ook uitdagingen: Liep je tijdens je onderzoek ergens tegenaan? Dat laatste kan zowel gaan over data-kwaliteit, definities als ook methode en theorie in brede zin. We willen in deze sessies vooral van elkaar leren. Hiervoor hebben we ook input van jullie nodig.

Sessie 1: 20 april van 13:00-14:30 (verzamelen en delen)

In sessie 1 willen we graag ophalen wat jullie in het afgelopen jaar voor onderzoek hebben verricht dat gerelateerd is aan de impact van corona. Denk bijvoorbeeld aan onderzoek naar de ervaring van studenten en medewerkers met het afstandsonderwijs, welzijn van studenten en medewerkers en de impact van corona op studievoortgang (en stages) en – prestaties. Heb jij hier onderzoek naar gedaan? Dan zouden we het heel fijn vinden als je dit bij de inschrijving even aangeeft. We zullen overkoepelend een aantal interessante onderzoeken pitchen en daarna in kleine break-out sessies op concrete thema’s de diepte in gaan. Als je jouw onderzoek als voorbeeld aandraagt, dan denken we samen met je mee over puzzels, dilemma’s, oplossingen en andere vragen die er leven. Pak dus je kans en doe actief mee!

Sessie 2: 29 april van 15:00-15:45 (conclusies en reflectie)

Na afloop van de eerste sessie zullen we de opgehaalde kennis bundelen en vertalen naar een aantal resultaten vanuit overkoepelend perspectief. Waar zien we overlap in resultaten en uitdagingen? En waar verschillen? Wat kunnen we hier voor conclusies aan verbinden? We proberen er één verhaal van te maken en dat verhaal willen we dan samen met jullie in een interactieve sessie bespreken en aanscherpen.

Sessie 2: 29 april van 16:00-17:00 (ludiek)

Na een korte break zullen we het geheel dan afsluiten met een ludieke activiteit. Bedenk alvast wat leuke verhalen voor in de chat, zet een biertje en wat borrelhapjes klaar en zet vooral ook je competitie-petje op😊.

Wil je gewoon komen luisteren? Dat kan natuurlijk ook! Beide sessies zijn online en voor DAIR-leden gratis!

Voorbereiding
Kom je alleen maar luisteren en voor de gezelligheid? Dan hoef je niet per se iets voor te bereiden. Wil je graag dat jouw onderzoek meegenomen wordt in de discussies en deel uitmaakt van het overkoepelende verhaal? Geef dan bij inschrijving aan wat voor onderzoek je graag wil bespreken.

Gebruik het aanmeldformulier (zie pagina Activiteiten) om je aan te melden

Door |2021-04-08T11:33:16+02:00donderdag 8 april 2021|

Blijf betrokken

Begin november 2020. Tientallen DAIR leden verzamelen zich om hun jaarlijkse bijeenkomst te houden. Vaste elementen als de saaie algemene ledenvergadering, de sprankelende keynote en de bruisende sociale activiteit ontbreken niet. De vereniging leeft en bloeit.

Maar waar we dat alle jaren deden in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug, waar we elkaar de hand schudden, op de schouders sloegen, binnen konden luisteren of luieren en buiten konden wandelen, lasergamen of kubben, moest dat afgelopen jaar allemaal online. We hebben er het beste van gemaakt en het was goed, maar wat kijken we uit naar de eerstvolgende keer dat we fysiek bij elkaar kunnen komen.

Daar werken we als bestuur nu hard aan.We gaan ervan uit dat er een goede kans is dat het seminar in november weer gewoon door kan gaan. Daar gaan we voor! Maar uiteraard bereiden we ons ook voor op andere scenario’s, zodat we in ieder geval ook in 2021 weer iets bijzonders samen kunnen beleven.

Daarnaast streven we ernaar enkele online-activiteiten in het voorjaar te organiseren. Jullie horen daar op tijd over. Hierbij zullen we zoeken naar activiteiten die ook in de huidige tijd relevant zijn voor ons werk, maar ook voor ons welzijn én ons samenzijn als vereniging. Omdat “elk nadeel zijn voordeel heb” noemen we dat ook in dit verband: online ontmoetingen vergen minder planning voor de deelnemer, reizen is niet nodig en daarom kost het vaak ook minder tijd.

Maar daarin schuilt meteen ook een gevaar. Even aanschuiven, of zelfs afzeggen kan ten koste gaan van de betrokkenheid en de inzet om samen iets van een activiteit te maken. En de borrel na afloop van elke activiteit zal ook anders zijn, wat de sociale samenhang binnen de vereniging verandert. Dit vraagt ​​meer betrokkenheid en inzet van ons allemaal.

Daarom wil het bestuur uitspreken dat wat we ook doen, het onderliggende motto is: Blijf Betrokken! En dat slaat zowel op je aanwezigheid bij de activiteiten, als de vereniging in zijn geheel, en uiteindelijk het belangrijkste: bij elkaar.

Het bestuur:
Jessica Nooij
Hans Ouwersloot
Ad Scheepers
Mark te Wierik

Door |2021-03-30T10:02:29+02:00dinsdag 30 maart 2021|

‘DAIR to be online’ – met Rens van de Schoot! – 4 november 2020

Rens van de Schoot (hoogleraar Methoden en Statistieken aan de Universiteit Utrecht (rensvandeschoot.com) zal ons online meer vertellen over het gebruik van statistische analyses bij de interpretatie van onderwijsdata.

Droog? Nee, natuurlijk niet!

Hij daagt je uit na te denken over een aantal prikkelende vragen, zoals: Als je de beschikking hebt over gegevens van alle studenten van je instelling hoef je geen statistische analyses toe te passen. En: Als je studiesucces wilt voorspellen, mag je geen achtergrondkenmerken meenemen die een student toch niet kan veranderen, zoals gender of etniciteit. En als uitsmijter: De kennis van experts meenemen in statistische analyses is levensgevaarlijk.

Nieuwsgierig geworden? Meld je aan voor ons seminar ‘DAIR to be online‘ op woensdag 4 november!

Door |2020-10-26T18:03:37+02:00maandag 12 oktober 2020|
Ga naar de bovenkant